مخترعین برتر کشور

مخترعین برتر کشور

 

قویترین و سریعترین دستگاه اطفاء حریق دنیا اختراع مخترع البرزی/ اختراعی که می توانست نجات بخش پلاسکو باشد!

حمید گروسی یکی از مخترعین جوان استان البرز است، او متولد ۲۱ دی ماه ۱۳۵۳ در منطقه ماهدشت کرج و دانش آموخته رشته ی مهندسی شیمی نفت از دانشگاه آزاد تهران است.

حمید گروسی موفق به اختراع قویترین و سریعترین دستگاه و مواد اطفاء حریق در دنیا شده است.

مصاحبه ای کوتاه و خواندنی با این مخترع جوان را در ادامه می خوانید.

 

 

مخترع جوان البرزی در خصوص ویژگی های اختراع خود گفت: این دستگاه سه مواد آب، پودر مخصوص و کف آتش نشانی را در کمترین زمان با هم مخلوط می کند و کف جدیدی را به وجود می آورد که بسیار مقاوم است و مطابق تست انجام شده با این مواد ۴۴٠ لیتر گازوییل در ١۵ ثانیه و در تستی دیگر ١٠٠ لیتر گازوییل مشتعل در ٣ ثانیه خاموش می شود و اثری از گرما به جا نمی ماند.

او در ادامه به بیان ویژگی های منحصر به فرد اختراع خود پرداخته و می گوید: این دستگاه در سایزهای مختلفی دسته بندی شده است که کوچکترین سایز آن با حجم ٣٠٠ لیتر می باشد که قدرت اطفاء حریق ۱۰۰۰ لیتر گازوییل را دارد در حالی که از نظر قیمتی برابر با یک کپسول آتش نشانی ١٠ لیتری انگلیسی است که تنها قادر به اطفاء ٣٠٠ لیتر گازوییل می باشد. علاوه بر این، این دستگاه قابل شارژ و استفاده مجدد در همان لحظه می باشد در حالی که کپسول ها این قابلیت را ندارند و به صورت یک بار مصرف می باشند.

این مخترع البرزی می گوید: هنگامی که این مخلوط بر روی آتش پاشیده و یا منتقل می شود سه ضلع مثلث آتش (سوخت، حرارت و اکسیژن) در کمترین زمان ممکن قطع می شود به گونه ای که پس از اطفاء حریق هیچ اثری از دود، بخار و یا گاز دیده نمی شود و ماده سوختنی به اندازه ای سرد می شود که می توان در همان لحظه آن را با دست لمس نمود.

این اختراع نیازی به شلنگ و سرنازل مخصوص آتش نشانی ندارد و با هر شلنگی قابل استفاده می باشد این ماده را می توان بدون حضور آتش نشان و حتی به وسیله هلی کوپتر به نقاط دور و مرتفع انتقال داد.

 

 

او می گوید: این پودر برای مبارزه با آتش سوزی های نوع A (مواد جامد قابل اشتعال) و نوع B (مایعات قابل اشتعال) و نوع C همچنین (تجهیزات الکتریکی برق دار) مناسب است و در واقع این ماده مخصوص آتش های گروه A,B,C می باشد، به این معنا که اطفاء حریق آتشهای نفتی و گازی و اجسام خشک و منسوجات با این ماده امکان پذیر است.

مخترع جوان البرزی با اشاره به کاربرد راحت و آسان این مواد، یکی از ویژگی های این دستگاه را قابلیت نصب به صورت ثابت در پالایشگاهها و برروی ماشین های آتش نشانی عنوان می کند و در خصوص کاربرد این اختراع در مکان های مختلف می گوید: از این دستگاه می توان در تمام ایستگاههای آتش نشانی، پمپ بنزینها و برجهای ساختمانی و پالایشگاهها استفاده کرد.

وی در خصوص استقبال مسئولین از این طرح در استان البرز و شهرستان فردیس می گوید: طی قراردادی با حضور استاندار البرز فرمانداری شهرستان فردیس و شهرک صنعتی زیبادشت موافقت نموده اند تا این طرح در ایستگاههای آتش نشانی و کارخانجات اجرا شود اما تاکنون ارگانها و سازمانهای دیگر علاقه ای به استفاده از این طرح نشان نداده اند.

این مخترع جوان با ابراز تاسف در مورد آتش سوزی حادثه پلاسکو و جای خالی اختراع خود در این حادثه اظهار می کند: این ماده و دستگاه اختراعی هنوز وارد لیست سازمان آتش نشانی نشده است تا بتواند در حادثه ای مانند حادثه پلاسکو مؤثر واقع شود، اما برای آتش سوزی پلاسکو دلایل زیادی را می توان عنوان کرد که از آن جمله به نداشتن وسایل ایمنی و کنترل حریق اولیه، عدم انبارداری استاندارد اجناس، قدمت زیاد ساختمان، نداشتن عایق حرارتی، ضد حریق نبودن ستونهای فلزی و پله اضطراری، نبود تجهیزات پیشرفته آتش نشانی مخصوص در برج های بلند و درنهایت عدم وجود یک ماده اطفاء کننده قوی با حجم کم که می توانست از سنگین شدن ساختمان جلوگیری کرده و حرارت ماده سوختی را کاهش دهد.

 

 

وی در پایان از مسئولین می خواهد تا از این اختراع حمایت کنند و علاوه بر ارتقاء امنیت مکانهای حادثه خیز، درآمدزایی و اشتغالزایی نظیر یک شرکت خودروسازی در کشور ایجاد کنند و با صادرات این سیستم ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه داشته باشند.