راهنمای انتخاب نام برای شرکت

راهنمای انتخاب نام برای شرکت

 

  یکی از مقدمات ثبت شرکت، انتخاب نام می‎باشد که در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت محسوب می‎شود. برخی از مدیران سعی می‎کنند در انتخاب نام برای شرکت وسواس زیادی به خرج دهند و زمان و انرژی زیادی را نیز صرف این کار می‎کنند. این در حالی است که عده ای دیگر بدون توجه به عواملی که بعدها می‎تواند در رونق کسب و کار موثر باشد، نام شرکت را انتخاب و پس از گذشت مدتی دوباره تصمیم به تغییر نام می‎نمایند.

 

انتخاب نام تا حدی اهمیت دارد که می توان گفت قبل از اینکه مصرف کنندگان با محصولات آشنا شوند، عموما نام شرکت را مشاهده می‎کنند. بهترین حرف این است که بگوییم، نام شرکت مهم تر از کیفیت محصولات و خدمات می‎باشد زیرا اولین و تنها چیزی است که در خاطر مصرف کننده می‎ماند.

 

کسانی که تمایل به انتخاب نام جهت ثبت شرکت شان را دارندباید به نکات زیر توجه کنند:

 

– درحال حاضر اسامی انتخابی برای شرکت (نام شرکت) باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد.

– اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد برای مثال کلماتی مانند سپنتا، سپهر و… البته نا گفته نماند که برخی اسامی در فرهنگ دهخدا معنا دار هستند اما قابلیت ثبت ندارند مانند اسم رویال، پرشین از طرفی دیگر کلماتی مانند ایران اصل قابلیت ثبت در نام شرکت را ندارند همچنین اسامی بیگانه ثبت نیستند.

– نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تائید اداره ثبت قرار میگیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

– باید افزود که کلماتی مانند بازرگانی- خدماتی- مهندسی قابلیت ثبت در نام شرکت ندارند مگر اینکه به صورت حروف قید گردند.

 

اداره ثبت شرکت ها مانند اداره ثبت احوال محدویت هایی را برای انتخاب نام شرکت قائل است و همچنین بعضی اسامی را در سالهای پیش اداره ثبت اجازه ثبت آن نام را می داد اما درحال حاضر نمی دهد.

 

چند نکته:

به یاد داشته باشید ثبت نام یک شرکت به صورت فارسی صرفاً به صورت 3 سیلابه نمی باشد بلکه حتی اسامی که در اداره ثبت به ثبت نرسیده باشد حتی به صورت 2 سیلابه قابل ثبت می باشند.

اسامی قابل ثبت صرفاً باید فارسی و دارای ریشه در لغت نامه های معتبر باشد.

 

 تعیین نام شرکت

 

برای انتخاب اسم شرکت حداقل 3 بخش باید در نظر گرفته شود اسم شرکت بهتر است با موضوع فعالیت شرکت همخوانی داشته باشد اسم برای ثبت شرکت باید معنی و ریشه داشته باشد در تعیین اسم شرکت باید نهایت دقت شود تا مورد تایید کارشناس واقع شود برای تعیین نام شرکت باید در ابتدا نام شرکت را انتخاب نموده و پس از تنظیم کلیه اوراق ثبت شرکت، ثبت سامانه ای شرکت در اداره ثبت شرکتها را انجام دهیم. پس از ثبت نام شرکت در سامانه ثبت شرکتها، کارشناسان تعیین نام شرکت در اداره، نام های پیشنهادی شرکت را بررسی نموده و در صورت نداشتن تشابه نام شرکت را مشخص می نمایند.

 

روش تعیین نام شركتها و مؤسسات غیرتجاری

 

مواردی مهم در  انتخاب اسم شرکتها

  • دارای ریشه فارسی باشد.
  • لاتین نباشد.
  • با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد.
  • تکراری نباشد.
  • دارای اسم خاص باشد.
  • از اعداد بصورت ریاضی آن استفاده نشود ، بلکه بصورت حروف نوشته شود.
  • از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد، استفاده نشود.
  • از عنوانهای شعرا، دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود .
  • عدم استفاده از حروف اول چند کلمه بعنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف
  • عدم استفاده از حرف اول بعضی از کلمات مثل: پی وی سی و …

 

نامهای زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :

 

ملی – ایران- ملت- کشور- انتظام- نظام- نفت – پتروشیمی – دادگستر- بنیاد – سازمان – مرکز – بهزیست – بانک – بسیج- جهاد –  آسانسور – آژانس- ایثار-ایثارگران – شاهد – شهید- آزاده- جانبازان- تکنو – فامیلی -فیلتر  – نیک – باور- میکروبرد- تست – استار – تک – مدرن –  پیک – امنیت-  کارواش – فانتزی – شهروند – اقتصاد -میهن – جوانان – ایمان – دکوراسیون – هدف – سپاه – تکنیک – دیتا- تک نو- تکنولوژی – اورست – مونتاژ- ونوس – دفتر- ایتال – بیو- کنترل – متریک – مترلژی.

و برای آپارتمان معادل آن = كاشانه – تکنولــوژی معادل آن = فن آوری یا فن آوران – دکوراسیون معادل  آن = آرایه

سیستم معادل آن = چرخه درخواست شود

 

روش های مختلفی برای تعیین و انتخاب نام زیبای جهت کسب وکار و اسم گذاری برند وجود دارد که  در اینجا به 4 مورد اصلی آن می پردازیم :

 

1-  نام های تجاری جداگانه

2- نام تجاری واحد

3- اسامی جمعی جداگانه برای هر دسته از کالاها

4- تلفیقی از نام تجاری شرکت و اسامی کالاهای منفرد